Pembela Kebenaran

PERHATIAN: Kepada pelawat blog yang membuat komen @ membuat shotbox di chat, minta tolong berhati-hati dengan komen. Walaupun kita tak sesuka kepada seseorang jangan sampai kita melampaui batas dengan rekaan cerita kerana setiap inci tulisan kita akan dihitung oleh Allah s.w.t. dan kita akan dipertanggungjawabkan dengan apa yang kita tulis.

MAKLUMAN: Jika hangpa nak ambil mana-mana artikel, ambil ajelah. Di internet kira 'public'. Hangpa nak bagi kreadit atau tidak terpulanglah hangpa boleh buat keputusan sendiri. Saya tak kisah....
| Home |    
BatuApi @ FireStone,
Shadow of Death
batuapi.firestone@gmail.com
http://batuapi-firestone.blogspot.com

BatuApi @ FireStone FB

Sabtu, 8 Januari 2011

Aduka Taruna: Lateral Thinking dan Vetical Thinking

Pada tahun 1967 Dr. Edward De Bono menulis bukunya yang terkenal, “New Think : The Use of Lateral Thinking”. Dalam buku itu De Bono memperkenalkan cara berfikir yang sama sekali baru dan berlawanan dengan cara berpikir yang sedia ada, konvensional yang disebutnya sebagai cara berfikir vertikal dan konsekuensial.

Pemikiran lateral (lateral thinking) yang telah diperkenalkan oleh Edward de Bono ini merupakan penyelesaian masalah melalui pendekatan kreativiti dan tindak langsung. Pemikiran lateral ialah tentang pemikiran yang tidak jelas dan idea-idea yang tidak mungkin diperolehi dengan menggunakan langkah logik secara tradisional. Pemikiran lateral ataupun pemikiran kritikal adalah kemahiran berfikir yang lebih menekankan kepada nilai kenyataan dan idea-idea baru.

Saya bagi satu contoh permasalahan untuk membezakan antara pemikiran lateral dan pemikiran vertikal.

Seorang miskin mempunyai anak gadis yang cantik, menarik dan cukup bersopan telah berhutang begitu banyak dengan seorang tua, yang bertongkat (tongkat tua - bukan tukang style macam cerita Pendekar Bujang Lapok). Oleh kerana dia tak boleh bayar hutang orang tua itu memberikan untuk mengahwinkan dia dengan anak gadis si miskin ini.


Orang miskin tak bersetuju. Orang kaya itu membuat satu cadangan, bagaimana jika dibuat undian jika dicabut undian antara dua iaitu "kena kahwin" (memng hutang selesai pasal dah jadi ayah mertua) dan "tak payah kahwin tapi hutang selesai".


Si miskin itu berstuju dengan cadangan ini kerana dia mempunyai peluang untuk melangsaikan hutang dan 50% untuk bebas hutang tanpa apa-apa syarat.


Maka di panggil dalam perhimpunan di padang dengan kehadiran orang kampung untuk menyaksikan pengudian tersebut.


Maka di ambil 2 batu di masukkan dalam satu beg. Jika gadis itu mengambil batu putih, maka dia akan kahwin dengan si tua yang kaya ini. Jika diambilnya batu hitam, dia tak payah kahwin dan hutang ayahnya akan langsai.


Si tua kaya ini telah menipu dalam mengisi batu. Dia telah meletakan kedua-dua batu itu adalah batu putih dan kebetulan anak gadis ini melihat penipuan yang dibuat oleh si tua yang menipu tersebut.


Jika anda adalah si gadis tersebut. Apa yang anda akan lakukan.

Saya tinggal soalan ini untuk pembaca berfikir bersama. Nak buat macam mana nak selamatkan gadis ini daripada ditipu oleh situa baka yang jahat!!

Banyak jawapan, ada yang kata jangan terima pengudian ini, buat protes, bongkar penipuan tersebut. Ada juga yang mencadangkan ambil dua sekali tunjukkan kepada orang ramai (orang  kampung) bahawa situa baka itu menipu dan kedua-dua batu itu adalah putih. Ini semua adalah berfikir secara vertical.

Bagaimana pula penyelesaian secara lateral?

Si gadis ini mengambil satu batu daripada beg tersebut lalu dibuang batu yang diambil. Orang kampung tanya batu apa yang diambil. Lalu gadis itu berkata lihatlah batu yang tinggal. Apabila dibuka beg, batu yang tinggal adalah batu putih. Maka gadis itu berkata saya mengambil hitam.

Akhirnya gadis itu terselamat daripada kahwin dengan situa baka dan hutang ayahnya selesai. Orang tua itu tahu bahawa gadis itu menipu dan masing akur dengan helah anak gadis ini. Orang kampung tak tahu dan ini tidak mengaibkan situa kaya tersebut.

Jika diikut cara berfikiran vertical dengan mendedahkan penipuan, orang tua kaya ini akan aib dan akibatnya lebih buruk.

Apa yang engkau merepek ini  BatuApi (Dialog cerita P. Ramlee)

Aduka Taruna seorang yang pemuda yang 'baik'. Tapi malangnya dia berfikiran vertical. Tak berdosa berfikiran vertical. Kadang kala tindakan menjadi terburu-buru dan gopoh dalam membuat pertimbangan. Rasa diri sahaja betul dan tanpa menoleh kepada pandangan dan pendapat orang lain.

Dia cuba menipu dan mempermainkan seorang penulis tua bernama batuapi @ firestone yang sedang berhujah dengan "geng blogger" penyebar fitnah dengan hujah yang benar! saya ulang sekali lagi dengan HUJAH YANG BENAR dan FAKTA YANG BETUL, bukan fakta yang diekplotasi bagi tujuan tertentu.

Allah murka kepada orang yang menyebar fitnah dan cerita bohong!!

Situa batuapi @ firestone adalah berfikiran lateral, dia membalas tipudaya Aduka Taruna dengan "helah" (saya guna helah pasal nabi guna helah juga) dan pembaca tidak mengetahui bahawa Aduka Taruna menipu BatuApi @ FireStone. Maybe si batuapi nak jaga air muka Aduka Taruna.

Bila kita berfikir vertical, kita kena terima akibat perbuatan daripada cara kita berfikir, cara kita bertindak dan cara kita mengatasi sesuatu masalah.

Sebaik-baiknya adalah kita menoleh diri kita sendiri, melihat kelemahan yang ada, mempersalahkan diri sendiri dan jangan asyik tunding kelemahan itu kepada orang lain atas tindakan bodoh kita!

Kita boleh merancang tapi Allah juga merancang. seseungguhnya rancangan Allah itu sebaik-baik rancangan.

Saya menulis sekadar membuatkan pembaca menilai dengan akal budi untuk membuat keputusan mempercayai tulisan-tulisan yang ada. Saudara pembaca  boleh menolak pandangan saya sebab ini bukanlah satu pandangan yang mutlak, sekadar pendapat daripada orang tua sahaja...

50 ulasan:

  1. Batu Api, tolong panjangkan pandangan saya spk kat bawah ke AT.

    AT - kalau anda di pihak yg benar, anda dpt pahala free, kalau anda di pihak yg salah semoga ianya menhadi kafarah [mcm org buat kesalahan hudud, hukum hudud blh menjadi penebus/kafarahnya, Insya Allah]. Satu nasihat je... jgn jadi mcm Syiah sesat - dok buat polemik plus tak kena adab. Nak tanye sikit - masa anda nak kahwin dulu, anda pakai kaedah mcm projek "LANGGAR or TERJAH" ke kat keluarga mertua anda, pakai bahasa tahap samdol n sembrono semacam. Agak2nya dapat rasa nikmat halal ke dgn bini anda skg?

    BalasPadam
  2. salam tuan,

    hanya orang bengong sahaja hari-hari dok taji pemimpin sendiri. apalagi pemimpin yang bertakwa lebih daripada kita.

    BalasPadam
  3. mung batu-api pung akan terima "akibat perbuatan daripada cara kita berfikir, cara kita bertindak dan cara kita mengatasi sesuatu masalah."

    tgna sebut blogger celaka sekali, anda berpuluh-puluh kali, maka kecelakaan itu akan menimpa kepada batu-api.

    anda tidak berhujjah HUJAH YANG BENAR dan FAKTA YANG BETUL. Yang ada hanya dendam dan serangan peribadi spt yg anda lakukan kepada TB, OneJee, Pak bakaq dan lain-lain. Siapa ada gambar anjing lagi untuk AT.

    BalasPadam
  4. Salam... minta siarkan apa sebenarnya berlaku di masjid Rusila.

    BalasPadam
  5. Tanpa Nama 8 09:03,
    Aduka boleh jawab sama ada dia anjing upahan wan ji atau tidak. Aduka letak gambar Suhaimi Embong tu Tanpa Nama tak kisah.

    Aduka fitnah tak kisah!!
    Di mana keadilan yang kita nak?
    Tulisan saya sekadar nasihat, macam nasihat kepada anak-anak. Kalau degil sekali-sekala kita rotan supaya dia sedar!!

    BalasPadam
  6. AT letak gambar sebab dia tak ada tarbiayah

    kamu? serupalah dengan gambar anjing yg kamu letakkan itu.

    BalasPadam
  7. kamu songkokputih, bukan suhaimi embong.
    aku yg akan jumpa mung nanti. nak lawan dengan aku bukan budak AT itu. aku nak tengok tinggi mana ilmu mu dan juak2 ganu yg melampaui batas itu.

    BalasPadam
  8. hari tu tuduh suhaimi embong...skrg tukar pulak songkok putih...kahkahkah...giler dah puak munafik ni nak cari siapa batuapi....hahahh

    BalasPadam
  9. dah tak payah nak sembunyi lagi,
    aku pun percaya songkokputih itu batu-api yg sebenarnya.

    yg rancak tuduh org lain munafik itulah munafik yg sebenarnya.

    BalasPadam
  10. sebut sikit sapa juak trg yang melampui batas tu..aku nak kenal.....dan sebut sikit sapa puak kamu yang suci sangat ni...nama pun tak berani perkenal...nak tunjuk samseng

    BalasPadam
  11. uhh....kalu gua jd AT la,balai cerita jer bang.Senang cite.Puas hati seko dua yg "gagah" sgt main kerumun2 ni kene angkut tido balai.Pastu saman seko2 biar bodo bertambah bodo,miskin bertambah miskin kaum kerabat rusila nih.

    Kene provok(kalu betul provok la sbb tak tgk dpn mata)sikit pon dah melompat2 mcm org tak tahu hukum.Tuh nama nya jemaah bodoh.Takan Pres PAS yg gegak gempita hebat n berkaramah takleh handle akhlak jemaah kat umah sendiri.Tak cukup tarbiyah lagi ke?.

    Aduka bukan org israel masuk rusila yg sampai jatuh wajib kene debik/bunuh la bro.

    Camner2 pon jemaah rusila akan terkenal sebagai jemaah rimba.Peh tu nak panggil ape lak kat ketua jemaah rimba ni?

    Gila buat malu PAS!

    BalasPadam
  12. apa nak jadi dgn pas trg8 Januari 2011 10:29 PG

    memang hancur puak pas trg ni,rosak kan nama pas.keras dan fanatik tapi nak berbaik dengan umno,pelik sangat aku.

    aku dan keluarga hampir semua ahli pas yg aktif.

    BalasPadam
  13. Ust Hadi selama ni tarbiyah juak terengganu macam azhari, suhaimi, zahidyusof, cikgu zul dll suh pukul orang ker?

    pergi duduk dalam hutanlah

    BalasPadam
  14. Bebudak la ni dah tak hormat alim ulamak.
    Cam tu lah jadinya...

    Nasib kau la AT.

    Lain kali belajar hormat sikit macamana nak jumpa alim ulamak....jangan biadap sangat.

    BalasPadam
  15. orang tranung masuk ni.hok mana nellang sgt duk kutuk jemaah tranung,kalu dok puas hati mai jumpa aku,mung set tempat mana.mung AT skali tk per.aku benggang tahap gabang dah dgn puok celaka 13 ni,mu kabor mung nk kat mana aku turut mung.ada komen di kalangan puok2 umno dalam ni sila berambus.hati2 dgn SB

    BalasPadam
  16. Batu Api...

    Sudahlah,, hang kata dah tua,,, aku lagi tua dari hang...

    Sudahlah dari awai lagi aku dok perati apa yang tulis dengan Aduka...

    Malas aku nak tulis banyak-banyak,, cuma yang boleh aku katakanb,,, Aduka dah sahut hang punya cabaran.... Aduka dah tunjuk dia punya anak jantan sanggup ke Rusila...

    Yang kau,, mana menghilang... janganlah nak tulis ubah tajuk lain pula...

    Sekatrang aku aku nak tengok, kau berani turun tak sahut cabaran Aduka pada 30 Jan ni,,, janganlah nak bagi alasan lagi...

    Kalau nak bagi alasan lagi,, tukarlah Nickname tu kepada Batujamban lagi bagus...

    BalasPadam
  17. Manjungmari mungkin tak faham tulisan saya.
    Saya cadang baca beberapa kali agar boleh faham. Emosi orang tua macam kita tak bagus...

    BalasPadam
  18. Tak payah nak berselindung selindung lagi lah.. mengaku sajalah....

    Biol-biol Aduka tu pun, tetapi dia berani buat pengakuan.....

    BalasPadam
  19. bodohnya manjungmari... adukataruna tak patuhi perjanjian.. bleh plak lu bela dia...

    time konon PAS.. jumpe agong.. cakap tak hormati perjanjian pakatan rakyat.....

    wa tak perlu laa ahli PAS macam lu... buat malu je..

    mengakui adukataruna yang memukimakkan TGHA...

    BalasPadam
  20. Batu Api, aku kecewa dgn Pas terengganu dan jugak kau, apa niat kau sbnrnya? Budak Aduka sahut cabaran kau, kau kata kau ada di ting 1 masa kejadian kalau benar kau ada apa salahnya kau leraikan apa yg terjadi, Aduka sahut cabaran kau, dan pergi ke rusila sepatutnya aduka dah jadi tetamu kau.. mcm tu ke kau layan tetamu??? kena pukul kau dok ting 1 tengok ajer?? Kau mmg pengecut la Batu Api, ckp jer hebat.. xsepatutnya kau dan jemaah rusila layan aduka yg cuba nak dptkan kepastian atas apa yg di xfaham.. itu laa sbbnya pas terengganu tak menang, perangai teruk dari umno, terlalu taksub pada pemimpin, keras kepala dan fikir hanya dia yg betul..

    BalasPadam
  21. SFH kata adkataruka x patuhi perjanjian

    apa hak kamu semua bantai AT?
    itu persoalan pokok.

    TGHH dikhabar hanya melihat AT dipukul.
    "Jika benar begitu", Hadi adalah ulamak anjing yang mentarbiyah pengikut2nya jadi anjing macam Batu api, sfh, cybershot dll..

    BalasPadam
  22. SearchForHeaven kata

    "wa tak perlu laa ahli PAS macam lu... buat malu je..

    mengakui adukataruna yang memukimakkan TGHA..."

    baru kena pukimak dah lorat semacam, Rasulullah siap kena baling najis kat kepala, Rasulullah senyum.. sehingga ia masuk Islam.

    Permintaan AT dengan baik ditolak mentah-mentah: "saya sibuk saya sibuk...." ulamak apa kah itu? Memang benar dan sah ulamak pukimak.

    Diperburukkan oleh samseng Rusila yang bertindak seperti anjing2

    BalasPadam
  23. SFH,

    lu bagus nyer org.Tapi wa mintak lu jarak kan diri dari tindakan mengtibai aduka oleh jemaah rusila.

    Tader betul nyer bro.Org kampung UMNO pon tak buat camtuh walau ade si fanatik PAS gelar diorg kafir.

    Bab janji tuh udah masuk tajuk lain.Lagi pon leh caya ke Batu Api akan kotakan janji?

    Gua kasi 50/50 jek.Silap2 end result die kene tibai camnih gak.huhu

    BalasPadam
  24. Tanpa nama
    tahu sebagai tetamu ikutlah seperti dijadualkan. nak tunjuk samseng, terus terjah. itu orang kampung ingat pencuri, maybe muka aduka macam tu.

    TGHH lihat aku nak tahu mulut siapa tolong sebut. AKu cabar siapa sebut C++ budak perak di Kerteh tu ke? Aduka kata? Cakap sebelum aku kasi baling batuapi sama dia!!

    Aduka muka dia, polis marang pun tak percaya!!
    Tak tahu nak cakap polis tak percaya!!

    BalasPadam
  25. tak da mananya "orang kampung ingat pencuri
    semua yg kerumun AT dah diberitahu itu AT

    polis x percaya AT?

    kita tunggu, batuapi jgn x datang masa kawad cam nanti.

    anjing dah jadi babi di masjid rusila

    BalasPadam
  26. Batuapi,

    Aduka dah tunjuk dia yakin yang dia benar. Dah tunjuk dia anak jantan, datang ke Rusila untuk tanya sendiri pada tuan empunya diri yakni Hadi Awang.

    Ini bukan pertama kali dia bersemuka dgn Hadi mintak penjelasan. Berapa kali dah projek langgar Hadi.

    Jelas dia yakin akan kebenaran diri nya sendiri. Jelas dia anak jantan.

    Hang sampai sekarang tak berani tunjuk siapa diri.

    Aku nak labelkan hang anak betina pun tak boleh. Sebab anak betina sekarang ramai berani2. Nak labelkan pondan pun tak boleh, sebab pondan pun dah berani tunjuk muka buat pengakuan gay secara terbuka dalam youtube.

    Hang ni hina betul. Konon nya benar tapi bersembunyi mengalahkan betina, mengalahkan pondan.

    BalasPadam
  27. alaaaaa

    batuapi, SFH dan seangkatan dgnnya memang mak bapak dia kaki sundal, itu sebab dapat zariat pondan.

    kemdian panggil samseng di masjid rusila

    BalasPadam
  28. Patutlah PAS diizinkan Allah pegang Teranung sepenggal jer

    BalasPadam
  29. Patutlah PAS diizinkan Allah pegang Teranung sepenggal je! !!!

    BalasPadam
  30. Kalau ikut hujah Tanpa Nama 19:04,
    PAS Melaka lagi teruk, tak boleh menang 1 dun pun!
    Ini cara berfikiran tak maju

    BalasPadam
  31. hadi - bapak babi yg mengajar anak buahnya di rusila jadi babi-babi srg org, muncul batuapi, SFH dll

    BalasPadam
  32. PAS negeri lain lbh baik daripada tranung yg ada PAS tapi PAS yang berorientasi babi sundal dan anjing liar serang org.

    BalasPadam
  33. memang dah gila dan natang sunnguh juak ganu ni,
    selama ni ust hadi tarbiyyah suh belasah orang ker?

    BalasPadam
  34. juak rusila x der lancau,
    40-50 nak lawan 1
    lepas tu main tumbuk dari belakang

    BalasPadam
  35. Sekiranya betul apa yang dinukilkan AT, maka aku anggap perbuatan itu amat biadap, lebih2 lagi berlaku dalam masjid, kawasan Tuan Presiden pula tuh....

    Mung nih Batuapi, sepatutnya ko kena perkenal diri mu ko AT. tetapi tidak dan
    sepatutnya ko redakan kejadian itu,

    apa lagi nak kata. Memang ko pengecut lah batuapi tak mau sahut cabaran AT. cakap dalam blog berdegar-degar. tiba masa sembunyi. bagus.

    BalasPadam
  36. Tanpa Nama berkata...
    hadi - bapak babi yg mengajar anak buahnya di rusila jadi babi-babi srg org, muncul batuapi, SFH dll
    2011 Januari 8 20:23
    *************
    sedih, marah, geram bila baca tulisan diatas...aku menangis melihat betapa seorg ulama dihina...celaan tersebut hanya Allah membalas.

    BalasPadam
  37. memang patut pon hadi dihina sedemikian.
    anjing2 rusila punya pasal

    ulamak kah dia membiarkan org lain diserang diperkarangan rumahnya?

    sedangkan Rasulullah menghalang Umar dan lain2 sahabat menyerang org yg menghina Rasullullah termasuk seorg yahudi yg cuba meminta baju besinya darinya?

    besar sgtkah hadi daripada Rasulullah?

    BalasPadam
  38. melalui ruangan ni aku nak tegur cybershot yg aku kenal dan respek sebelum ini.

    cybershot, kamu turut sama pada mulanya biarkan AT dibelasah, kemudian kamu tunjuk baik untuk bantu mangsa.

    kamu sepatutnya perbetulkan dan tegur geng kamu yang melanggar batas di Rusila/Dungun/Terengganu.

    kamu amat kenal songkokputih a.k.a batuapi, tapi kamu mendiamkan diri perwatakan iblis batuapi yang menghina orang lain di dalam jemaah melalui serangan2 peribadinya (yang dkatakan fakta sedangkan ianya auta) d blog ini dan TKO.

    Pada hari ini aku hilang respek kepada demo cybershot.

    Gi mampos lah puak jemaah Rusila. Aku skrg percaya bahawa Ostad Hadi seorg ulamak sesat, yg membiarkan ahli jemaah Rusila menyerang orang yg mengkritiknya.

    BalasPadam
  39. aku bersetuju sgt tulisan Tanpa Nama diatas:

    memang patut pon hadi dihina sedemikian.
    anjing2 rusila punya pasal

    ulamak kah dia membiarkan org lain diserang diperkarangan rumahnya?

    sedangkan Rasulullah menghalang Umar dan lain2 sahabat menyerang org yg menghina Rasullullah termasuk seorg yahudi yg cuba meminta baju besinya darinya?

    besar sgtkah hadi daripada Rasulullah?

    BalasPadam
  40. Semuanya kerana Batu Api,,, SFH kau xyah nak duduk belah Batu Api yg pengecut tu, Ader ker cakap mgkin muka aduka yg mcm pencuri mnybbkan dia kena pukul,,wei, org umno pun xmcm tu laa, xpukul org babi buta, Sapa bagi lesen puak2 rusila nie pukul org??? Kau org dgr ceramah, tarbiyah hari2 tapi perangai teruk mcm tu gak, patutlaa aku dgr sblm nie puak2 rusila nie mcm jakun, suka sgt belasah org kau ingat kau samseng ker??
    Batu api,, TGHH kena kutuk dan maki skrg,, dosa puak2 yg kutuk nie aku letakkkan pada kau dan geng2 jemaah rusila, sbb kau punya pasal aturkan pertemuan nie, aku dn keluarga aktif PAS di kelantan tapi percayalah aku xkan mengundi dan mengaku ahli pas di terengganu w/pun skrg aku cari rezeki di terengganu,, sbb pas terengganu nie bodoh sombonng

    BalasPadam
  41. Kalau Najib kena terjah, macam mana agaknya? Kalau yang tukang terjah tu berniat jahat macam mana agaknya? Kalau TGHH kena terjah dan berlaku kejadian buruk kepadanya, macam manakah agaknya orang Rusila? Tidakkah mereka menyesal tak sudah? Dengan orang kampung kita, jiran kita pun kita tak terjah seperti itu... orang kata biadap. Inikan pula Tok Guru kita, presiden kita...kena terjah pada zaman ada appointment, ada singgah ziarah, ada surat, ada telefon... Macam mana kita nak dihormati, kalau kita bebas ikut aqal singkat kita, tanpa adab, tanpa ilmu... Tak jumpa dah pimpinan yang hati besar macam TGHH...senang jumpa kalau ikut aturannya, tidak memalukan orang yang memalukannya dan tidak melayan kutukan orang-orang yang tiga suku aqalnya...

    BalasPadam
  42. Rasulullah selalu diterjah oleh bukan saja umat islam, malah golongan yahudi dan nasrani. tetapi Rasulullah tak tolak, Rasullah tak kata "saya sibuk", Rasulullah tak kata "kamu x beradab", rasulullah tak kat "kamu x buat appointment", Rasulullah tak kata "kamu tiga suku aqal".

    Malah Rasulullah sentiasa melayan setiap yang ingin bertemunya walaupun si cumpang camping yang datang duduk bersamanya. Sehingga diketahui rupanya yang datang itu sekalipun hamis dan busuk baunya, hodoh rupanya, ia adalah malaikat yg hendak mengajar umat Islam tentang iman, islam dan ihsan.

    Siapa Hadi yang geng Rusila pertahankan berbanding Rasulullah saw?

    BalasPadam
  43. TG Haji Hadi tu bukan siapa-siapa berbanding Rasulullah SAW. Dia hanya manusia biasa yang berusaha sedaya upaya mengikut Rasulullah SAW sebagai manusia, ketua keluarga, ketua organisasi dan meneruskan penyebaran risalah Islam sehingga Islam berdaulat semula di bumi Malaysia.

    Tak ramai orang macam dia pada zaman ini, alim, sabar, tawadhu' dan boleh memimpin parti Islam menghadapi musuh daripada depan, kiri, kanan, atas dan bawah dengan media cetak, media elektronik, fitnah, buruk sangka, perangkap dan macam-macam lagi.

    Zaman Rasulullah SAW, keselamatan baginda dijaga oleh Allah dan para sahabatnya. Baginda diterjah oleh orang munafiqin, orang Yahudi dan orang Nasrani, tetapi baginda sabar dengan kesabaran Rasul Ulul Azmi. Sayyidina Umar ra hendak memberi penangan dalam banyak keadaan seperti itu. Kasih kepada Rasulullah menyebabkan Sayyidina Umar, Sayyidina Ali dan Sayyidina Hamzah menjadi benteng pertama yang mesti dilalui oleh orang yang menerjah baginda SAW. Kadang-kadang baginda SAW memberi laluan kepada orang yang menerjah, kadang-kadang tak sempat diterjah kerana telah dihalang oleh para sahabat baginda SAW.

    Tidak ada pula orang mukmin yang menerjah baginda SAW sebab menghormati baginda SAW adalah adab yang diperintahkan oleh Allah.

    TGHH adalah ulama' pewaris nabi, pemimpin harakah islamiyyah di negara kita tak pernah menghalang sesiapa nak berjumpa dengan beliau. Tak payah appointment pun dapat jumpa sekalipun orang yang berjumpa itu busuk baunya dan hodoh rupanya. Kalau tak dihalang oleh orang Rusila, confirm Aduka dapat jumpa TGHH.

    Tapi orang Rusila ni dah tahu tujuan Aduka, untuk dapatkan publisiti murahan sambil menyusahkan pemimpin yang mereka kasihi. Jawabnya tak ada canlah nak diberi laluan.

    Kalau buat appointment, boleh dapat masa yang luas nak selesaikan masalah kita. kalau tak ada appointment, masa TGHH telah disiapkan untuk appointment lain yang banyak lagi, jadi mungkin boleh layan kita sekejap aje. Saya cadangkan buat appointment dengan TGHH ini dengan tujuan nak memudahkan urusan Aduka, bukan menyusahkan Aduka.

    Perubahan zaman memaksa kita membuat beberapa prosedur keselamatan untuk pemimpin kita. Kalau cakap inti falsafah semata-mata tanpa melihat realiti dalam pahatan sejarah, mungkin kita begitu mudah ditipu orang dan diambil kesempatan ke atas kita.

    Kalau hilang seorang pemimpijn yang baik, bukan senang nak menggantikannya. Sebab itulah musuh cuba menjauhkan kita daripada melindungi pemimpin kita. Sebab itulah musuh suka kita memburuk-burukkan pemimpin kita. Sebab itulah musuh menggalakkan kita berburuk sangka dengan pemimpin kita.

    Bila dah semua pemimpin kita yang baik dan dekat dengan Allah sudah tidak ada, tinggallah Aduka menjadi pemimpin kita... Inna Lillah Wa Inna Ilaihi Raji'un.

    BalasPadam
  44. TG Haji Hadi tu bukan siapa-siapa berbanding Rasulullah SAW. Dia hanya manusia biasa yang berusaha sedaya upaya mengikut Rasulullah SAW sebagai manusia, ketua keluarga, ketua organisasi dan meneruskan penyebaran risalah Islam sehingga Islam berdaulat semula di bumi Malaysia.

    Tak ramai orang macam dia pada zaman ini, alim, sabar, tawadhu' dan boleh memimpin parti Islam menghadapi musuh daripada depan, kiri, kanan, atas dan bawah dengan media cetak, media elektronik, fitnah, buruk sangka, perangkap dan macam-macam lagi.

    Zaman Rasulullah SAW, keselamatan baginda dijaga oleh Allah dan para sahabatnya. Baginda diterjah oleh orang munafiqin, orang Yahudi dan orang Nasrani, tetapi baginda sabar dengan kesabaran Rasul Ulul Azmi. Sayyidina Umar ra hendak memberi penangan dalam banyak keadaan seperti itu. Kasih kepada Rasulullah menyebabkan Sayyidina Umar, Sayyidina Ali dan Sayyidina Hamzah menjadi benteng pertama yang mesti dilalui oleh orang yang menerjah baginda SAW. Kadang-kadang baginda SAW memberi laluan kepada orang yang menerjah, kadang-kadang tak sempat diterjah kerana telah dihalang oleh para sahabat baginda SAW.

    Tidak ada pula orang mukmin yang menerjah baginda SAW sebab menghormati baginda SAW adalah adab yang diperintahkan oleh Allah.

    TGHH adalah ulama' pewaris nabi, pemimpin harakah islamiyyah di negara kita tak pernah menghalang sesiapa nak berjumpa dengan beliau. Tak payah appointment pun dapat jumpa sekalipun orang yang berjumpa itu busuk baunya dan hodoh rupanya. Kalau tak dihalang oleh orang Rusila, confirm Aduka dapat jumpa TGHH.

    Tapi orang Rusila ni dah tahu tujuan Aduka, untuk dapatkan publisiti murahan sambil menyusahkan pemimpin yang mereka kasihi. Jawabnya tak ada canlah nak diberi laluan.

    Kalau buat appointment, boleh dapat masa yang luas nak selesaikan masalah kita. kalau tak ada appointment, masa TGHH telah disiapkan untuk appointment lain yang banyak lagi, jadi mungkin boleh layan kita sekejap aje. Saya cadangkan buat appointment dengan TGHH ini dengan tujuan nak memudahkan urusan Aduka, bukan menyusahkan Aduka.

    Perubahan zaman memaksa kita membuat beberapa prosedur keselamatan untuk pemimpin kita. Kalau cakap inti falsafah semata-mata tanpa melihat realiti dalam pahatan sejarah, mungkin kita begitu mudah ditipu orang dan diambil kesempatan ke atas kita.

    Kalau hilang seorang pemimpijn yang baik, bukan senang nak menggantikannya. Sebab itulah musuh cuba menjauhkan kita daripada melindungi pemimpin kita. Sebab itulah musuh suka kita memburuk-burukkan pemimpin kita. Sebab itulah musuh menggalakkan kita berburuk sangka dengan pemimpin kita.

    Bila dah semua pemimpin kita yang baik dan dekat dengan Allah sudah tidak ada, tinggallah Aduka menjadi pemimpin kita... Inna Lillah Wa Inna Ilaihi Raji'un.

    BalasPadam
  45. "Tapi orang Rusila ni dah tahu tujuan Aduka, untuk dapatkan publisiti murahan sambil menyusahkan pemimpin yang mereka kasihi. Jawabnya tak ada canlah nak diberi laluan."

    Bullshit.

    Zaman nabi, sahabat Nabi pun tak tahu tujuan kedatangan seseorang walaupun diketahui ia musuh Islam seperti kedatangan Yahudi dan Nasrani untuk bertemu Rasulullah.

    Sesiapa pun tidak boleh tahu "niat" seseorang kecuali Allah s.w.t.

    Apakah Hadi mengajar ajaran sesat di masjid Rusila di kalangan pengikutnya sehingga boleh baca niat seseorang?

    Sebenarnya apa yang berlaku mendedahkan satu perkara: TAKSUB kepada pemimpin tertentu - satu sifat yang ditanamkan terutama di kalangan ajaran sesat seperti tarikat dsbnya.

    Rasulullah saw tidak mengajar umatnya begitu.

    Malah Umar r.a. pernah dihalang untuk memenggal leher seorang Yahudi yang berbicara kasar dengan baginda.

    Berbicara mengenai "langkah keselamatan", orang beriman tidak perlukan body guard. Kerana ia tahu ia dijaga oleh Allah s.w.t.

    Apatah lagi body guard yang bertindak bagaikan anjing-anjing dan babi-babi yang memukul orang TANPA sebab-sebab khusus yang dibenarkan syarak.

    Ke atas kamu ditimpakan kehinaaan dan kutukan Allah kerana bertindak melanggari batas-batas yang ditentukan syarak!

    BalasPadam
  46. Niat dah ditulis dalam blog dia daa..

    BalasPadam
  47. ni byk komen org umno yg nk memecah belahkan pas..hati2 saudara2 sekelian...ambo pesan byk2..berhati2 dijln raya

    BalasPadam
  48. yg pecahbelahkan pas ialah puak umno dlm pas -UG.
    berhati2.

    BalasPadam
  49. wei hadi boroii jwp sendiri laaaaaaaaa

    BalasPadam
  50. ITU SEMUA JIWA YANG TELAH KACAU,
    KLU BETUL JANGANLAH LIBATKAN ORANG LAIN
    ADA AKAI KA...KEMBALILAH

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Video Malaysiakini.com

Komentar Blog