Pembela Kebenaran

PERHATIAN: Kepada pelawat blog yang membuat komen @ membuat shotbox di chat, minta tolong berhati-hati dengan komen. Walaupun kita tak sesuka kepada seseorang jangan sampai kita melampaui batas dengan rekaan cerita kerana setiap inci tulisan kita akan dihitung oleh Allah s.w.t. dan kita akan dipertanggungjawabkan dengan apa yang kita tulis.

MAKLUMAN: Jika hangpa nak ambil mana-mana artikel, ambil ajelah. Di internet kira 'public'. Hangpa nak bagi kreadit atau tidak terpulanglah hangpa boleh buat keputusan sendiri. Saya tak kisah....
| Home |    
BatuApi @ FireStone,
Shadow of Death
batuapi.firestone@gmail.com
http://batuapi-firestone.blogspot.com

BatuApi @ FireStone FB

Isnin, 5 April 2010

Hanya Dua Kopitiam yang ada sijil halal daripada JAKIM

Pernahkah anda makan di cafe kopitiam yang tubuh bagaikan cendawan. Kalau 2-3 tahun dahulu sibuk dengan cafe berkonsepkan Bistro tetapi sekarang pula trend cafe berkonsepkan kopitiam.Antara yang top Old Town Kopitiam, Jonker Walk Kopitiam, Bangi Kopitiam, Uncle John kopitiam, PapaRich Kopitiam, Pak Hailam Kopitiam dan banyak lagi yang mungkin teman-teman pun boleh tolong tambahkan dalam ruangan komen.

Bila kita menjenguk ke dalam kopitiam ini sudah pasti kita akan melihat berbagai bangsa dan agama yang sedang enak menjamu selera termasuklah umat Islam. Hampir semua kopitiam ini mempamerkan logo HALAL untuk menarik perhatia pelanggan Islam. Majoriti daripada kopitiam ini juga menggunakan staff Islam. Sungguh memeranjatkan berdasarkan rekod Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) hanya ada 2 kopitiam sahaja yang memperolehi SIJIL HALAL daripada JAKIM iaitu PAK HAILAM KOPITIAM dan JONKER WALK KOPITIAM.


Ini bukan kata-kata saya, tapi kata-kata penulis blog denaihati.com. Saya manalah berkopitiam. Sekadar lepak di Kopitiam Bang Nan, itupun sekarang tidak lagi pasal penulisnya dah nampak tidak faham adab berjamaah.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom menasihatkan umat Islam agar tidak keliru dengan logo halal yang dipamerkan di kopitiam. Beliau juga menasihati umat Islam mengelakkan diri daripada menjamu selera di premis yang tidak ada sijil halal JAKIM.


Menurut website JAKIM, sijil halal untuk BB Hailam Chicken Rice, Bukit Bintang telah ditarik balik. Untuk maklumat lanjut sila lawat HalalJakim. (Sumber denaihati.com)

Bayangkan Datuk Seri Jamil Khir Baharom yang memang UMNO tulen nasihat jangan. Ini bukan faksi-UMNO kata. UMNO tulen. UMNO pun tahu halal haram!!!

Suka saya mengambil petikan ini dari seorang penulis SAYA BENCI UG;


Tegur anak muda terhadap orang tua mesti ada adab. Adab ni sunat. Bukan wajib.



Tegur pulak wajib. Dengan adab telah diguna, tapi tak pakai jugak. Mana lebih baik?


Puak-puak UG pakai kaedah jangan tegah perkara yang konpom haram. macam harun din menipu. Haji hadi menipu. Nasha menipu. Tapi dok ulang-ulang adab (perkara sunat).


Jadilah, Menipu dianggap betul, menegur orang yang menipu dianggap salah. Macam baca bismillah ketika mencuri? Macam baca bismillah masa daging babi?

Kalau penulis ini boleh menegur Timbalan Presiden, Presiden dan Timbalan Mursyidur Am PAS, sudah pasti anda boleh bayangkan bertapa waraknya beliau ini. Calang-calang orang boleh tegur mereka yang disebut di atas. Setakat ini setahu saya TGNA sahaja boleh tegur mereka yang disebut. Orang ini (SAYA BENCI UG) adalah sama taraf dengan Mursyidur Am PAS. Kenapa nama tercicir, Tulang Besi patut menulis dalam blognya kenapa SAYA BENCI UG diketepikan dalam pemilihan Majlis Syura Ulama PAS baru-baru ini!!!

***
Keterangan gambar : Zainulfaqar wartawan Harakahdaily (SAYA BENCI UG) di Kopitiam Bangi, Badar Baru Sungai Buluh... Baca di sini http://zainulfaqar.wordpress.com/2010/04/04/ayah-suka-kari/ bukan saya tulis SAYA BENCI UG tulis sendiri. Ini bukan fitnah!!

2. http://www.utusanonline.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0318&pub=Utusan_Malaysia&sec=Forum&pg=fo_04.htm baca di sini untuk faham isu kopitiam ni.

3. Tapi saya rasa pada gambar tersebut Zainulfaqar tak ada makan atau minum apa-apa. Mungkin dia sedang buat siasatan cicak yang dimakan oleh AYAH SUKA KARI...

Saya di Kopitiam Bangi, Badar Baru Sungai Buluh...
http://zainulfaqar.wordpress.com/2010/04/04/ayah-suka-kari/

3 ulasan:

  1. kalau duk kopitiam tak minum, dah lama kena halau, alah minum kopitiam baru nampak ego, high class, maklumlah ni kan calon MP kepala batas, betul ke dia calon parti mahasiswa negara dalam menentang pak lah, isi borang pun salah, apa barang nak terjah ust nasa, kalau dia dah ajar terjah macam tu, bila bila masa kita boleh terjah dia, tanya soalan provok, aku benci wartawan yang buat cerita fitnah, lu minum sini ada jakim halal tak, buat apa sini tak kerja ke cari berita, lu makan gaji buta ke, lu ingat harakah bayar gaji lu untuk duk minum di kopitiam ke?

    BalasPadam
  2. aku nak ulas pasal adab yg dikatakan sunat tu?
    APa hukum adab?
    ber-adab dengan ibu bapa adalah wajib.
    Org yg tak ada adab dengan ibu bapa dengan sebut perkataan uh!! pun dikira durhaka. dan adakah ianya sunat?
    Ianya wajib.wajib beradab dengan ibubapa.
    itu dlm kelompok hidup berkeluarga.
    Allah perintah taat padaNYA dan taat kepada rasul. INi bersifat mutlak.Adab dengan Allah dan Rasulnya Adalah wajib. Taat itu termsuk dalam adab tak wahai pembenci UG?
    Adab dengan pemimpin bersifat sunat?
    mana belajar ni?
    Selagi mana Pemimpin tak arah langgar perintah ALlah dan Rasul, wajiblah taat. adakah Taat juzu yg lain dari adab atau adab itu boleh ada atau tidak apa pun takpa?
    Nabi diutuskan utk apa ye Pembenci UG?

    BalasPadam
  3. aduh la BA, kenapa la ko bubuh gmbar si teddy bear ni, aku meluat sungguh nengok nye...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Video Malaysiakini.com

Komentar Blog