Pembela Kebenaran

PERHATIAN: Kepada pelawat blog yang membuat komen @ membuat shotbox di chat, minta tolong berhati-hati dengan komen. Walaupun kita tak sesuka kepada seseorang jangan sampai kita melampaui batas dengan rekaan cerita kerana setiap inci tulisan kita akan dihitung oleh Allah s.w.t. dan kita akan dipertanggungjawabkan dengan apa yang kita tulis.

MAKLUMAN: Jika hangpa nak ambil mana-mana artikel, ambil ajelah. Di internet kira 'public'. Hangpa nak bagi kreadit atau tidak terpulanglah hangpa boleh buat keputusan sendiri. Saya tak kisah....
| Home |    
BatuApi @ FireStone,
Shadow of Death
batuapi.firestone@gmail.com
http://batuapi-firestone.blogspot.com

BatuApi @ FireStone FB

Isnin, 29 Mac 2010

Al-Kisah anak suka bohong dan fitnah

Seorang anak yang disayangi oleh bapanya selalu bercakap semasa makan. Si anak ini dalam percakapannya selalu di membuat cerita mengarut (dalam bahasa mudah berbohong). Kadang kala dia akan membuat fitnah kepada adik beradiknya sendiri (bukan orang lain pun). Ada cerita-ceritanya akan cuba membuat hubungan ayah dan ibunya menjadi tegang.

Banyak cara telah dibuat untuk menghalang tarbiat buruk anak yang disayanginya ini, tetapi tidak berjaya. Akhirnya si ayah terpaksa mengambil jalan menghendik bila si anak ini bersuara.

Suatu hari, sedang makan, tiba-tiba anak itu berkata, “Ayah.. di…”

“diam.. masa makan, jangan bercakap” herdik ayah kepada anak yang tidak sempat lagi hendak menghabiskan kata-katanya.

Memandangkan anak itu memberi WALA’ yang tidak berbelah bahagi kepada bapa, menyebabkan anak itu akur dan meneruskan makannya tanpa berkata apa-apa pun.

Setelah selesai makan, bapa itu bertanya, “Apa yang wan (nama manja @ 1 - macam Satu Malaysia) nak bagitau ayah masa makan tadi?”

“saya nak cakap, ayah, di daun salad yang ayah nak makan tadi tu, ada ulat” jawab anak itu ringkas.

Ok. Saya nak bawa persoalan ini untuk difikirkan bersama. Apa pendapat anda Zainulfaqar? Greenboc pula apa pendapat anda dan untuk hari ini 3 orang sahaja kita perlu dalam perbincangan ini. Apa pendapat anda pula Wan Ji?

Artikel akan mudah difahami jika anda telah membaca di sini http://g-82.blogspot.com/2010/03/al-kisah-makan.html

4 ulasan:

  1. tak paham la wei

    BalasPadam
  2. lu mana faham kang batuapi panggil 3 nama je tak termasuk yang tanpanama. wakakkka. sorry bro gurau je

    BalasPadam
  3. Gesek caklado30 Mac 2010 2:27 PG

    kerana si anak itu suka berbohong... jadi anak itu sudah ditolak/dicop tidak boleh dipercayai lagi walaupun dia ingin menyampaikan perkara yang benar... anak yang suka berbohong tu pula tak tegas menghalang sesuatu yang tak elok dari berlaku terhadap bapanya, kenapa? sebab anak yg suka berbohong ini sememangnya anak tak baik, sanggup berdiam diri/berlakun wala... sedang dalam hatinya gelak bila melihat bapanya makan ulat, padan muka bapa aku.. hehehe, orang nak cakap taknak dengar, sianak juga berpuashati bila dapat melihat riak wajah bapanya bila dia memberitahu keadaan sebenar selepas itu... memang celaka anak ini. dan padan muka ayah budak itu,,,


    ok tak...kih kih kih

    BalasPadam
  4. cucu mamak kutty ori punya tau1 April 2010 10:40 PG

    serupa mcm pimpinan pas geng perpaduan le yg suka cakap bohong....ada mesyaurat dlm gelap tapi bermati2an manafikan adanya pertemuan dlm gelap....bila pimpinan suka ckp bohong dan bohong tu ulamak haraki pulak tu.....memang le sial org2 mcm tu ....nak percaya apa nya klu ulamak dah pembohong...klu ulamak dah ckp bohong...budak2 dia tak ckp bohong tapi dia cuma suka berkhayal aje...kadang2 apa yg dia ckp tu mengikut apa yg dia khayalkan tu...tu org suka bewrbohong...org yg suka jadi batuapi pulak mcm mana.....klu simbah dgn air IWK mcm mana...kah kahg nkah

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Video Malaysiakini.com

Komentar Blog