Pembela Kebenaran

PERHATIAN: Kepada pelawat blog yang membuat komen @ membuat shotbox di chat, minta tolong berhati-hati dengan komen. Walaupun kita tak sesuka kepada seseorang jangan sampai kita melampaui batas dengan rekaan cerita kerana setiap inci tulisan kita akan dihitung oleh Allah s.w.t. dan kita akan dipertanggungjawabkan dengan apa yang kita tulis.

MAKLUMAN: Jika hangpa nak ambil mana-mana artikel, ambil ajelah. Di internet kira 'public'. Hangpa nak bagi kreadit atau tidak terpulanglah hangpa boleh buat keputusan sendiri. Saya tak kisah....
| Home |    
BatuApi @ FireStone,
Shadow of Death
batuapi.firestone@gmail.com
http://batuapi-firestone.blogspot.com

BatuApi @ FireStone FB

Khamis, 17 Jun 2010

M enjawab tulisan TG Bukan Maksum, Tidak Bermakna Tidak Boleh Akui Kesilapan...

Isu UG dah tutup buku beberapa kali tapi ada juga 'kepala masuk air' masih nak mainkan isu ini. Entah apa sebab aku masih kabur. Tepat sekali kata Tok Guru Nik Abdul Aziz "Blogger Celaka". TGNA dalam muktamar baru-baru ini menegur sikap perwakilan yang menggunakan bahasa yang tak enak kepada musuh politik.

Semua orang boleh mendengar ucapan TGNA dalam sesi pengulungannya. Tapi TGNA guna perkataan celaka kepada sesetengah blogger kerana apa? TGNA ulama yang dihormati memang arif dan beliau sudah pasti lebih arif dengan musuh-musuh dalam selimut.

Musuh dalam selimut bukan semestinya UMNO dan APCO, ahli parti atau penyokong yang jahil tapi tak mahu mengikut usrah, tarbiyyah juga boleh dikategorikan sama. Malah kadang kala lebih daripada musuh sebenar yang sudah pasti kita mengenalinya.


Isu blogger celaka telah menjadi semacam satu tajuk selain daripada persiapan PRU ke-13 kerana blogger menghasut dengan maklumat tidak tepat dan kadangkala di tokok tambah dengan maklumat palsu. Zaman sahabat ada orang boleh berhujah menggunakan hadis-hadis direka semata-mata menegakkan kebenaran sebab itu bukan satu atau dua hadis palsu malah beratus ribu hadis palsu boleh dijumpai.

Zaman IT manusia celaka yang sama akan memutar belit setiap inci kenyataan yang dikeluarkan bagi menegakkan kebatilan. Tidak hairan maklumat ini menjadi wall disetiap genap blog-blog celaka. Suara kebenaran tenggelam oleh kebatilan dan kejahilan. Penjelasan demi penjelasan yang dibuat tidak diindah. Mereka seolah-olah buta dan tuli. Benarlah sabda Rasulullah s.a.w.

Dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: “Akan datang kepada manusia tahun-tahun yang penuh tipu-daya. Ketika itu golongan benar dikatakankan pembohong dan golongan pembohong dikatakan benar. Orang yang khianat dipercayai dan orang-orang yang benar dikhianati dan para ruwaibidhah akan menjadi jurucakapnya”. Sahabat bertanya: Siapa itu ruwaibidhah? Sabda Baginda: “Orang yang bodoh dalam urusan orang-ramai”
Saya merujuk kepada tulisan Edyesdotcom yang dulu beriya-iya merajuk sekarang menulis semula antara lain menyebut;

Boleh atau tidak?, seorang Tuan Guru mengakui kesilapannya kerana membentangkan suatu idea yang kononnya telah mendapat persetujuan bersama PR, sedangkan ia dinafikan sekerasnya oleh komponen pakatan yang lain. Sedangkan perkara tersebut tidak melalui majlis syura dan Mursyidul Amnya.



Apa yg saya bangkitkan merujuk kepada soalan dalam cubaan 3 Langgar Hadi. Tiada jawapan...
(anda boleh baca keseluruhan tulisannya bagi mendalami maksu yang nak disampaikan di http://edyesdotcom.blogspot.com/2010/06/tg-bukan-maksum-tidak-bermakna-tidak.html )
Bila saya tanya buktinya dia memberikan links ini http://www.malaysiakini.com/news/105958
Saya ambil satu petikan daripada links yang diberikan;

Malah, katanya, majlis tersebut tidak pernah membincangkannya secara mendalam, walaupun beberapa bulan lalu, Abdul Hadi ada memberi penjelasan apabila ia dibangkitkan dalam mesyuarat majlis tersebut.


Syed Husin berkata, beliau secara peribadi tidak percaya yang partinya akan mengadakan sebarang kerjasama dengan Umno "selagi ia meneruskan amalan dan dasar-dasar korup dan tidak demokratik".


Katanya lagi, adalah mustahil bagi PKR untuk bekerjasama dengan sebuah parti yang dipimpin oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, yang disifatkan oleh Syed Husin mempunyai "watak yang meragukan".

Edyesdotcom bersumber kepada akhbar sebagai berita. Akhbar kadang kala memberikan berita tidak tepat dan perlukan penjelasan.

Saya sebenarnya seperti saya pernah memberi komen pada satu artikel Ali Zaidan, saya tak setuju dengan idea UG tapi tak kata idea UG adalah salah, saya setuju dengan beberapa pendapat yang mengatakan idea ini terlalu awal untuk pemikiran sekarang.

Sebagaimana dalam Muktamar ada yang tentang bagaimana idea Dr Zukifli mengenai sasaran perjuangan PAS kepada masyarakat bukan Islam di zamannya yang dilihat terlalu tidak mungkin tapi terbukti dalam muktamar kali ini.

Begitu apabila Suraqah dijanjikan dengan gelang Maharaja Parsi  sedang Rasulullah s.a.w. terkial-kial dalam dakwah, baru nak melepas diri ke Madinah. Parsi jatuh beratus tahun kemudian. Bersilih ganti pemimpin.

Kalau Edyesdotcom, Aduka, Tulang Besi, Wan Ji dan beberapa orang blogger celaka lain ada pada masa itu nescaya mereka akan menerjah Rasulullah s.a.w. kerana tidak benar cakap Rasulullah s.a.w.
Malah mereka ini akan kencing dikubur Rasulullah s.a.w. kerana setelah wafat pun janji gelang masih tak tertunai.

Ungkapan TGHH yang disiar di Malaysiakini sebenarnya adalah menjawab pertanyaan wartawan (ya wartawan yang suka terjah) selepas sahaja ucapan Dasar Muktamar ke-55 diluar dewan. UG telah ditutup tapi ada usaha-usaha jahat nak menghidupkannya pasal itu UG dibangkitkan dalam soalan.

Sepatutnya Edyesdotcom mengerti, tapi oleh kerana dia berada dipinggiran jamaah Islam, dia tidak hadir mana-mana usrah, tidak hadir mana-mana liqa', tidak hadir mana-mana program tarbiyyah, dia ketingalan dalam isu UG. Dia adalah kambing yang sudah tercalar dibaham harimau...

Kalau anda baca betul-betul tulisan yang diwarnakan itu, ini bermakna ada dibangkitkan dalam mesyuarat Pakatan Rakyat. Tak tahu Edyes.. faham atau buat-buat tak faham.

Saya ambil lagi contoh, Rasulullah pernah sebut sembelihan ibu sembelih anak. Hadis ini menjadi pertingkaian dikalangan ulama sama ada lembu yang mengandung anak, jika disembelih ibu adakan perlu di sembelih anaknya.

Perbezaan-perbezaan pandangan dalam mazhab banyak juga juga akibat kesilapan pentaksiran pendengaran ungkapan Rasulullah s.a.w.

Edyesdotcom anda perlu banyak mendalami PAS..

Saya sambung lagi nanti.

9 ulasan:

  1. Salam,

    aku dah jawab persoalan perenggan 4 artikel link malaysiakini yg aku bg tu...

    Syed Hussin menafikan sebarang 'persetujuan', walaupun ia pernah dibangkitkan, bukan bermakna mendapat lampu hijau dari keputusan kolektif komponen PR.

    Aku heran, korang takde ke rasa rugi, bila consume masa office hour yg agak berharga dari kebanyakkan masa nie, semata-mata untuk ulas isu seseorang seperti aku? rugi beb, aku nie nobody...

    Terus terang aku cakap, aku memang akan rasa buang masa kalau nak ulas apa yg korang tulis. Rugi sangat2... sebab korang nie sadis...

    sadis sebab, cerita panjang-panjang untuk tegakkan benang yang basah sambil sedapkan hati sendiri...

    Aku nasihatkan, guna la masa yang beharga nie sebaik-baiknya... rugi je cerita fasal aku... serius beb...

    BalasPadam
  2. seperkara lagi... Aku cuma ingin tahu, dimanakah batu-api ketika artikel Mendesak TG Presiden PAS Memohon Maaf dipublishkan di blog edyesdotcom dan TKO? adakah diam tanda setuju?

    Maaf sekiranya menggunakan ruang yang lebih di blog ini.

    BalasPadam
  3. kau ni batuapi sadis le. sebab nak sedapkan hati sendiri, sampai demam tapi boleh dapat mc tak apa kan. aku heran satu je kenapa tak langgar nuar berahim kes kerajaan 16 sept. bukan kah nuar berahim juga bohong, atau hanya ada agenda tersembunyi dibalik pintu. cerita panjang sebab nak bagi kefahaman tapi tak mahu faham faham saja nak tegakkan apa yang dah mampus. aku heran gak dengan lu orang ni sampai demam boleh dpt mc tu sebab nak tegakkan benang basah dan sedapkan hati sendiri dan nak bagi tahu yg presiden pas salah mengikut pandangan lu orang.

    BalasPadam
  4. salam.

    hoho, tp, ko bukan ahli pas so buat apa ko sebok cam lebih pas dr ahli pas? wakaka..

    BalasPadam
  5. hehehe..
    nak desak guna Blog je ke??
    wakakaka...

    wa dengar citer dari wan ji..

    ramai blogger nak boikot PAS.. next PRU..

    hehe..

    berapa ramai blogger tu eh??

    berpengaruh sangat ka??

    wakakaka...

    BalasPadam
  6. 1 orang byk blog memang nampak cam berpegaruh... hahaha....... klu x caya tanye blogger C++ sbb gua tebaca dia ngaku byk blog bila dia komen dlm blog dia...

    BalasPadam
  7. muehehe, odessy! Lu xrasa buang masa ke p muktamar PAS dan membongkok tolong cari dan pakaikan selipar TGHA hahahaha...

    note: TGHA pong xde masa nak layan budak2 Loncai huhuhu

    BalasPadam
  8. tu la ko edyes... bila orang komen pasal ko.. ko kata buang masa, apa peduli batu api kalau dia nak buang masa ka, buang air ka, buang sampah ka.. tu hak dia.. kalau dia cakap pasal kecelakaan ko meruntuhkan imej tuan guru, bagi aku kalau dia nak buang masa seumur hidup pun aku tak kisah... sebab menjaga ulamak sebagai pewaris nabi itu bukanlah perbuatan sia2... tu la ko edyes.. mengaji tak habis, usrah tak mau pegi, tak mengaji habis cara2 nak menghormati ulamak

    BalasPadam
  9. si mangkok edyes ni bukan tau ape menyalak macam anjing jela kijenye..syoh g main jauh jauh syoh syoh!!

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Video Malaysiakini.com

Komentar Blog