Pembela Kebenaran

PERHATIAN: Kepada pelawat blog yang membuat komen @ membuat shotbox di chat, minta tolong berhati-hati dengan komen. Walaupun kita tak sesuka kepada seseorang jangan sampai kita melampaui batas dengan rekaan cerita kerana setiap inci tulisan kita akan dihitung oleh Allah s.w.t. dan kita akan dipertanggungjawabkan dengan apa yang kita tulis.

MAKLUMAN: Jika hangpa nak ambil mana-mana artikel, ambil ajelah. Di internet kira 'public'. Hangpa nak bagi kreadit atau tidak terpulanglah hangpa boleh buat keputusan sendiri. Saya tak kisah....
| Home |    
BatuApi @ FireStone,
Shadow of Death
batuapi.firestone@gmail.com
http://batuapi-firestone.blogspot.com

BatuApi @ FireStone FB

Ahad, 2 Januari 2011

Aduka Taruna sekadar anjing upahan sahaja!!

Aku pernah menonton cerita The Dogs of War, arahan John Irvin lakonan Christopher Walken yang dikeluarkan pada tahun 1980 mengisahkan bagaimana Jamie Shannon, lakunan  Christopher Walken merupakan tentera bayaran untuk rampasan kuasa secara revolusi dengan bayaran lumayan oleh kepentingan perlombongan Inggeris di sebuah negara kecil di Afrika.

Jamie Shannon ditangkap semasa membuat intipan tinjauan awal sebelum serangan. Dia dipenjarakan sebagai spy dan diseksa. Sementara di penjara ia bertemu dengan salah seorang intelektual yang terkemuka di negara itu, Dr Okoye, juga dipenjarakan oleh rejim berkenaan.

Setelah dibebaskan dan memimpin rampasan kuasa tentera Jamie Shannon diam-diam membuat agendanya sendiri.

Aku bawa cerita ini bukan nak jual VCD atau DVD cetak rompak!! Jangan pula engkau orang tersilap tonton cerita Dog Soldiers, askar boleh jadi serigala! Mengarut gila macam Tulang Besi @ Seluaq dalam!


Sekadar nak beritahu lebih 90 firma Dogs Soldiers (ketenteraan persendirian) atau PMC (Private Military Corporation) yang berkhidmat untuk lebih 110 buah negara, memberikan perkhidmatan ketenteraan yang pelbagai dari latihan, membekalkan sistem persenjataan, logistik, kawalan keselamatan sehinggalah anggota tentera untuk menceroboh mana-mana negara.

Artikel 47 dalam Konvensyen Geneva menetapkan berkenaan tentera upahan ini.

Ok. Ini pun Muqadimah, tapi untuk fakta 2.

Aku sebenarnya rimas juga akhir-akhir ini melihat gelagat si Aduka Taruna. Bersopan santun, berbudi bahasa. selalu pula bertandang di blog ini. Kita kalau ada orang datang setiap hari bertegek, dengan muka tersengih senyum sumbing di tepi tangga di rumah kita, kita juga jadi rimaskan!! Kalau perangai dia macam tu tak apa, ini tiba-tiba berubah. Orang putih kata "crazy working there want to make" (ini BI PPSMI)

Sebagai seorang Islam kita lebih bersifat berbaik sangka! Sebab itu sebelum ini pun aku layan Aduka Taruna mengikut rentak dan cara dia. Dia menulis gila aku pun menulis gila. (nak pencerahan bacalah artikel ini)

Aduka Taruna ajak aku berdebat. Ya berdebat pasal UG. Aku tanya dia ni tahu tak makna debat? Makna DEBAT? Sebelum ni aku tanya di pasal makna fakta dia tak jawab, memang dia tak berani menjawab tak ada idea nak berhujah dengan fakta pun! Cakap bergegar-gegar tapi tapi ekor dan mulut berlumangan tahi!! Ini jenis ayam makan tahi. Ekor ada tahi, mulut pun ada tahi!

Aduka kor sekali aku lihat macam bangang, tapi bila diteliti memang kor betul-betul bangang!

Orang berdebat jika berbeza pandangan. Aku nak tanya kor, engkau setuju tak pasal UG? Aku pun tak setuju pasal UG? Habis nak berdebat kepala hatok hang!!! Bodoh betul!

Aku banyak kali cakap!
BERHUJAH DENGAN FAKTA, apasal hang bodoh sangat!

Aduka Makna DEBAT? lihat kamus, jangan lupa!!

Eh, pelik ni! hang tak setuju UG ke? Betul ke ni BatuApi @ FireStone?

FAKTA, FAKTA, FAKTA......

Ok, aku dulu ada berbicara pasal UG dengan Ali Zaidan di blognya. Kita orang berbeza pandangan sebab Ali Zaidan setuju dengan UG aku tak. Engkau orang boleh lihat sikit sahaja, sedikit sahaja tahu!! bukti kami ada berbicara pasa perkara ini pada 14 April 2010. Ini baru layer 1, kalau tak percaya kita bukti lagi dengan layer 2. Lihat di sini http://ali-zaidan.blogspot.com/2010/04/respon-pengunjung-terpilih-part-2.html

Lihat komen saya yang kedua pada blog Ali Zaidan.

Boleh berdebat sekiranya Aduka Taruna bersetuju dengan UG. Tapi kalau Aduka Taruna bersetuju dengan UG, dia mungkin tak faham UG tu apa? Bengong ni bukan tahu sangat!!

Untuk tolong dia berdebat dengan aku, aku bagi dia bahan bacaan ilmiah sedikit iaitu  paper terbitan sebuah Institut di Perancis pada Jun lepas, memuatkan empat esei. Saya cadangkan Aduka baca bahagian "Moral Politics: Unity Government, September 16 and the Contestation of Ideas in the Malaysian Islamic Party"

Aku pun tak tahu bangang ni tahu tak Bahasa Inggeris. Sebab lihat muka macam ulama besar mesti mengaji M.A. bersama Ustaz Hadi di Mesir. Kor boleh download di sini http://www.irasec.com/components/com_irasec/media/upload/OP14-Mosque-to-Ballot-Box_web.pdf

Kalau kor tak pandai B.I engkau boleh guna penterjemah pada google. Ini linknya http://translate.google.com.my/?hl=ms&tab=wT# Tapi engkau kena minta tolong amah Rais Yatim untuk bantu!

Aduka-aduka !!
Aku cakap berhujah dengan FAKTA!! Engkau tak dengar!

Belum habis lagi pasal anjing tu!!

Aku hentikan dulu FAKTA 2 dan diminta enta mulakan hujah!!
(engkau tahukan sebab apa aku guna ana enta --- nanti kor tengok peluru aku nanti)

27 ulasan:

  1. hahaha...sedap ko menala mamat tu hahaha.. mare benor nko BA brapa butir banggang mamat tu kena hihihi..adehhhhh

    BalasPadam
  2. opss ser lagi, BA patutnya nko edit sket gambor dog tuh dgn tangan dog tu menutup mulut, nampak cam malu-malu sket dog tuh hahaha

    BalasPadam
  3. KaptShiqaqi,
    Sebenarnya saya malas layan budak ini. Umur saya jauh lebih tua. Tapi kalau saudara lihat diblog dia, dia mula nak main-main!!

    Jadi saya menari ikut rentak, kita lihat siapa yang akan terkena nanti!! Jangan menyesal sudahlah!

    BalasPadam
  4. hantam beb,,,,,,, buek malu anak negeri je,,, ramai musang berbulu babi dalm alam siber ni !!!

    BalasPadam
  5. Kepada saudara KaptShiqaqi,
    Lupa satu.

    Artikel saya menjawab cabaran Aduka saya tak hantar ke TKO, DD, MR, SO dan UO pasal saya kira saya tak nak panjangkan. Kira di blog ini sahaja.

    Saya masih tak masuk dengan geng Wan Ji, tapi oleh kerana gendang tarian telah dimulakan.. kita lihatlah nanti.

    BalasPadam
  6. Waaarrgghhh! Bhai, bawak bertenang...
    Lu dah main konvensyen Geneva, Institut di Perancis....wa tabik sama lu..

    Neh Mat Nijam paham ke tak??? Wa ingat nak ambik appointment carik tarikh 'Langgar hadi' pun dia tak reti...siap tipu duit derma bhai...lagi lah bebenda akademik neh bhai...

    Opps, sori terlupa, dia tuh rupa-rupanya, melayu IQ rendah jugak..bangang tahap cipan ganda 10!..hhuhuu

    BalasPadam
  7. uiks PB, lama dogkelih Lu mana Lu ilang? wa rindu gambor2 Lu la hahahah

    alaaa BA , bila wa tengok Lu bawak kluar dokumen2 bersejarah , wa pon tau Lu tua drp mamat yg Lu kata banggang tuh hihihih

    BalasPadam
  8. Hhahaha...KS, wa ingat nak simpan senapang wa kejap, tapi dah nampak babi-babi dah mula bekeliaran...wa pun join sekaki beb..huhuu

    BalasPadam
  9. Orang mabuk,kata orang lain pun mabuk,
    Orang gila,pun kata orang lain gila,
    Orang bodoh,juga kata orang lain bodoh,dan
    Yang jadi anjing,kata orang lain jadi anjing.
    Itu lumrah alam.

    BalasPadam
  10. sy pembaca baru blog tuan...tp tulisan tuan nmpak bodoh dan kebudak-budakan....maaf sekiranya terkasar...tp sy terpaksa gtau....sbb nmpak sgt tuan menyoal perkara-perkara yg remeh temeh...sedangkn isunya yg sepatutnya dibincang dielak begitu shja dgn membankitkn soalan2 yg belum djwb aduka....tuan...berkaitan dgn maksud fakta k ape rase xperlu tnye kot...sbb nmpak kebodohan tuan.....satu lg yg sy heran...ye tuan xstuju UG tp tulisan tuan BT seakan-akan membackup agenda UG....nmpak sgt....so org yg bodoh shaja percaya retorik tuan...sekian

    BalasPadam
  11. biasala pembaca baru... BA dah masuk gear 3,memang nampak mcm tu,klu kau ikuti dari awal,xla canggung sangat...

    BalasPadam
  12. takut nak debat cakap je la takut bro BA.Allah suka orang yg jujur dan ikhlas...

    BalasPadam
  13. Bunga, sana, bunga sini. Keji sana, keji sini. Cerita awan, cerita bumi.

    Bila mau debat bro?

    BalasPadam
  14. Senang jer,, tak yah nak melalut banyak,,, Aduka cabar lu terima jer, Kalau lu rasa lu betul aduka tu hampeh lu smash dia dlm debat tu, buat aduka sampai berbuih mulut,, lepas dgn aduka lu debat dn berhujah pulak dgn Wan Ji, kita tgk laa, gua harap lu boleh menang sbb gua sokong lu

    BalasPadam
  15. dah org xmo debat dgn hang nizam, eko carila org lain yg nak debat. cam astora gak ni hahaha.

    wa rasa pon debat dgn eko buek abih boreh yoo huhu
    tak pon eko buatla debat mcm umnO buat dulu " umNo lawan UMno" tajuk "umnO kata Pas kata umnO kapiag"...muehehehe

    BalasPadam
  16. Eh! KaptShiqaqi,
    Saya baru terfikir nak tulis 'macam debat olok UMNO' hang dah keluar di sini.

    BalasPadam
  17. Aku rasa amat tak elok sekali ko gunakana bahasa keji dalam artikel ko. jangan samakan manusia dengan haiwan

    BalasPadam
  18. saya setuju dengan sb dehlawi
    tapi penghujahan belum habis saya harap saudara tak buat kesimpulan yang cepat.

    Anjing Upahan @ Dogs Soldier adalah perkara umum. Saudara boleh buat rujukan. Kalau dalam peribahasa Melayu biasa dth anak kita bergaduh seperti anjing dengan kucing. Adakah kita sama anak kita dengan binatang?

    BalasPadam
  19. Aduka?
    Mana Aduka?
    Kita nak debat pasal apa ni?

    BalasPadam
  20. Itu adalah fahaman ko yang terpengaruh dengan filem, tapi kalu ko rujuk kepada adat Melayu perkataan anjing merujuk kepada siapa? cuba ko semak balik heading ko tuh.
    bab bagai anjing dengan kucing itu, itu tak de salah pun. itu hanya perumpamaan. bukan kita menyamakan anak dengan haiwan. kita hanya mengambil gelagat kedua-dua haiwan itu untuk membandingkan gelagat anak-anak. bukannya kita mengatakan fisat anjing sama dengan anak.

    BalasPadam
  21. hahaha sb.. meh wa jelas sket apa yg Lu xreti bab2 pribahse ni..ops selom tu Lu genetik bkn melayu yeK!..huhuhu
    makna anjing upahan adalah membawa maksud seseorg yg bernickkan aduka yg nama sebenornya khairul nizam b abd ghani, telah merelakan dirinya dgn upahan seketul tulang atau beberapa ketul mengikut berapa ketul tulang yg akan tuanya kasi upah utk menyalak2 kpd org yg dikira mengancam usaha sulit gerombolannya atau pon utk menghalang maklumat2 benar drp tersebar supaya org yg mengancam tuanya merasa gerun dgn salakan anjing upahan itu atau berhenti terus berblog. ada reti ka? hahahaha

    BalasPadam
  22. Sebenarnya bukan aduka taruna.. tapi aduka tara guna.. ermmm.. dia dah malu dah tu.. tu yg x mampu nak komen apa2 selain "bila nak debat bro?".

    Biarkan la dia tu.. kesian plak aku tengok. Sejak2 dah masuk lockup ni macam dah x berapa sangat la plak aduka tara guna ni.

    BalasPadam
  23. WOI DEI BUJANG SUSAH.....KAU NI PUN DAH MCM BATUAPI JUGA KE....KAU DOK DIAM2 KAT PARIT PERAWAS TU PUN LAGI BAIK KAU AMBIL UPAH PETIK BUAH KELAPA KAT KAMPONG KAU TU....NANTI SAMPAI MUSIM BUAH DUKU TIBA...BAIK KAU PI JUAL BUAH DUKU KAT LEBUH AMJ....KAHKAHKAH...NANTI BILA UNTUNG BANYAK BOLEH LE KAU KAWIN TIZ ZAKIAH YG KAU SYOK SYOK KAN TU....WAKAKAH....TIU BATUAPI TU BARUA GENG UG...KAU SOKONG DIA ...NANTI KAU PUN JADI BATUAPI NERAKA MCM DIA JUGAK DAHHHHHH....PIRRRRRAAAAAAAH

    BalasPadam
  24. Kepada cucu datok meliar.. Kah..kah..kah..kah..

    Bro.. Ko tahu x apa maksudnya UG (Unity Government)? Aku nak cakap pendek je... "JIKA betul pun PAS nak pada UG. Tobat lahom sampai kiamat sampai bik mama kurus pun umno xkan sekali2 terima UG". Cuma isu ini dimanipulasikan oleh umno untuk memecahbelahkan PAS menjadi 2 puak. Silapnya dulu perjumpaan utz nasa tidak dimaklumkan kepada mursidul am terlebih dahulu dan ini menjadikan satu buah pukulan untuk media umno dan musuh dalam selimut (Mereka yang nak merosakkan PAS dari dalam) menyerang nik aziz tanpa dia tahu bagaimana keadaan dan cerita yg sebenarnya. nak cerita kat sini bukan tempatnya. Jangan org dok menjerit ko pun nak menjerit sama sedangkan ko dok relax dalam tempurung tanpa tau apa cerita sebenar.

    Satu jer gua nak kata..Study dulu bro jgn dok bedal org x tentu hala. Bro.. jadi lelaki sejati bro.. kenalkan diri jgn dok brselindung disebalik bayang2 tempurung.. Kah..kah..kah..kah..

    Bro.. kalau lu dah balas komen gua kat sini nanti tolong inform pada gua kat blog gua eh.. takut nanti klau gua x sempat masuk sini lu kata gua takut nak berhujah plak..

    BalasPadam
  25. cucu datok mandaliar6 Januari 2011 pada 3:00 PG

    wei adei bujang susah...gua bukan cucu datok meliar tapi cucu datok mandaliar dah....lu tak kenal gua tapi gua kenal sama lu...lu sokong si batuapi tu ...betul2 sokong buta...wakakah....gua tau lu kan dulu cakap lu tinggal kat cristmas ireland....kalu lu dok kat cristmas ireland....gua mintak lu sampaikan salam gua kat ustaz ghaffar org pernu yg dok mengajar kat sana tu...dia tu anak murid kanan mualim tuan guru lebai hj abd wahid....kirim salam kat dia...lu cakap cucu datok mandaliar kirim salam....tapiiii... betul ke lu pernah pi kat cristmas island.....wakakah.....atau cuma cuma satu ilusi saja....ye le org biasa dok kat kampong parit gantung tu.....asyik tergantung aje....kahkahkah....lu dgn batuapi serupa ajer yeeee....kesian lu dah le bujang ...susah pulak tu...lu pi kawan ngan batu api tu lu lagi susah....dia tu hidup pun tak berkat asyik jadi batuapi...mana nak berkat....macam sepah di hawau le dia tu....kehkehkehkeh....sori ye gua ckp kasau tapi mcm benau aje ...ye tak.....

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Video Malaysiakini.com

Komentar Blog